Szanowni Mieszkańcy!

Burmistrz Miasta i Gminy Szlichtyngowa informuje, że Gmina Szlichtyngowa w 2023 roku w dalszym ciągu będzie realizować zadanie zakupu i dystrybucji węgla dla gospodarstw domowych zlokalizowanych na terenie gminy Szlichtyngowa po cenie preferencyjnej na zasadach, które zostały określone w Ustawie o zakupie preferencyjnym paliwa stałego dla gospodarstw domowych z dnia 27 października 2022 r.

Zgodnie z ww. ustawą wniosek o zakup węgla należy złożyć najpóźniej do dnia 15 kwietnia 2023 r. Wniosek składa się:

- pisemnie w sekretariacie Urzędu lub na adres: Urząd Miasta i Gminy Szlichtyngowa, ul. Rynek 1, 67-407 Szlichtyngowa lub

- za pomocą środków komunikacji elektronicznej ePUAP (wówczas należy opatrzyć je kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub uwierzytelnić z wykorzystaniem profilu zaufanego).

Procedura rozpatrzenia wniosku oraz warunki przyznania węgla są analogiczne jak w 2022 roku.

Burmistrz Miasta i Gminy Szlichtyngowa informuje, że Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Zielonej Górze przystąpił do realizacji w roku 2023 Programu priorytetowego NFOŚiGW „Ogólnopolski programu finansowania usuwania wyrobów zawierających azbest”. Jednocześnie poinformował o zabezpieczeniu środków finansowych w wysokości gwarantowanej, wynoszącej w przypadku Gminy Szlichtyngowa, do 70% kosztów kwalifikowanych.

Zasady udzielania dofinansowania usługi związanej z usuwaniem wyrobów zawierających azbest
z nieruchomości na terenie Gminy Szlichtyngowa określa Zarządzenie Burmistrza Miasta i Gminy Szlichtyngowa nr 31/20 z dnia 10 marca 2020 r., w sprawie zatwierdzenia „Regulaminu dofinansowania usługi usuwania wyrobów zawierających azbest z terenu Gminy Szlichtyngowa.

Dofinansowanie będzie dotyczyło pokrycia kosztów demontażu, zbierania, transportu oraz unieszkodliwienia zdemontowanych wyrobów azbestowych, nie będzie natomiast obejmować zakupu
i wykonania nowego pokrycia dachowego. Demontażu, zbierania, transportu i przekazania do utylizacji dokona firma wybrana przez Burmistrza Miasta i Gminy Szlichtyngowa w trybie zapytania ofertowego lub przetargu.

Zgodnie z ww. Zarządzeniem, finansowanie zadania jest zależne od tego, kto jest właścicielem terenu, z którego będą usuwane wyroby zawierające azbest. W przypadku osób fizycznych, wspólnot mieszkaniowych i jednostek sektora finansów publicznych, usługa usuwania wyrobów zawierających azbest będzie finansowana w następujący sposób:

  1. 30% kosztów – ze środków budżetu Gminy,
  2. 70 % kosztów – ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Zielonej Górze oraz Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie.


Burmistrz Miasta i Gminy Szlichtyngowa  informuje,  że  w związku z ogłoszonym przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej naborem wniosków w ramach programu priorytetowego pn.: „Usuwanie folii rolniczych i innych odpadów pochodzących z działalności rolniczej” zainteresowani rolnicy mogą składać deklaracje o ilości zgromadzonych i planowanych do usunięcia odpadów, zalegających w gospodarstwach, które będą podstawą ubiegania się o pomoc finansową.

folia nabór

Zgłoszenia należy składać w Urzędzie Miasta i Gminy Szlichtyngowa, bądź drogą elektroniczną na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. w terminie do dnia 24.02.2023 r. 

Warunkiem koniecznym jest wyrażenie zgody na przetwarzanie danych osobowych.

Od 1 stycznia br.  roku wszyscy emeryci i renciści automatycznie uzyskają mLegitymację. Stanie się to dzięki dodania nowej funkcjonalności w bezpłatnej aplikacji rządowej na smartfony mObywatel. Do tej pory w mObywatel można było dodać Dowód Osobisty, Prawo Jazdy czy Dowód Rejestracyjny Pojazdu oraz eReceptę.

ZUS wystawi mLegitymację wszystkim emerytom i rencistom automatycznie, nie wymaga to od nich składania żadnego wniosku ani wizyty w ZUS. Osobom, które nabędą uprawnienia do emerytury lub renty od stycznia 2023 r., ZUS wyda legitymacje w formie elektronicznej. Emeryci lub renciści, którzy zechcą dodatkowo otrzymać tradycyjną legitymację w formie karty plastikowej, będą mieli taką możliwość. Wystarczy, że złożą odpowiedni wniosek do ZUS (formularz ERL).