Logo BIP

BURMISTRZ MIASTA I GMINY SZLICHTYNGOWA

ul. Rynek 1, 67-407 Szlichtyngowa


Szlichtyngowa, 29 lipca 2022 r.

SOŚ.6220.6.22.2021.AJur

DECYZJA

Na podstawie art. 75 ust. 1 pkt. 4, art. 77 ust. 1, art. 80 ust. 1, art. 85 ust. 2 pkt. 1 oraz ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 1029 ze zm.) – dalej ustawa o ooś, §2 ust 1 pkt. 41 oraz §2 ust 1 pkt. 1 lit. b rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 roku w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1839 ze zm.), a także art. 104 i 107 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 735 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku firmy Chemical Recycling Solutions Sp. z o.o. reprezentowanej przez Wiceprezesa Zarządu Pana Macieja Sypniewskiego z dnia 29.09.2021 r., o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia mogącego zawsze znacząco oddziaływać na środowisko pn. „Budowa zakładu produkcji chemii technologicznej – koagulantu żelazowego, na działce o nr ewid.: 249/7 w obręb: Szlichtyngowa, miasto Szlichtyngowa” działając w oparciu o następujące dokumenty:

  1. kartę informacyjną przedsięwzięcia,
  2. opinię Marszałka Województwa Lubuskiego z dnia 14 stycznia 2022 r. znak: DŚ.II.7222.2.23.2021, opinię Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Nowej Soli z dnia 20 czerwca 2022 r. znak: NZ.9022.5.3.2022,
  3. postanowieniem Dyrektora Zarządu Zlewni w Zielonej Górze Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie z dnia 31 marca 2022 r. znak: WR.RZŚ.4360.88.2021.AK,
  4. postanowieniem Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Gorzowie Wlkp. z dnia 20 maja 2022 r. znak: WZŚ.4221.182.2021.KS,
  5. Uchwałę nr XII/116/99 Rady Gminy i Miasta Szlichtyngowa z dnia 30 grudnia 1999 r., w sprawie zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Gminy i Miasta Szlichtyngowa, uchwalonego uchwałą nr VII/49/92 Rady Gminy i Miasta Szlichtyngowa z dnia 14 grudnia 1992 r., ogłoszona w Dzienniku Urzędowym Województwa Leszczyńskiego nr 12/93, w części dotyczącej miasta Szlichtyngowa i wsi Górczyna,
  6. stanowisko nr 1/2022 Rady Miejskiej Szlichtyngowa z dnia 3 lutego 2022 r. w sprawie zakładu produkcji chemii technologicznej – koagulantu żelazowego,

orzekam        

odmówić ustalenia środowiskowych uwarunkowań przedsięwzięcia polegającego na „Budowa zakładu produkcji chemii technologicznej – koagulantu żelazowego, na działce o nr ewid.: 249/7 w obręb: Szlichtyngowa, miasto Szlichtyngowa”.

UZASADNIENIE

Wnioskiem z 29 września 2021 r. (data wpływu do tut. Urzędu: 30 września 2021 r.) Pan Maciej Sypniewski reprezentujący spółkę Chemical Recycling Solutions, wystąpił do Burmistrza Miasta i Gminy Szlichtyngowa o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na „Budowie zakładu produkcji chemii technologicznej – koagulantu żelazowego, na działce o nr ewid.: 249/7 obręb. Szlichtyngowa, miasto Szlichtyngowa”.

Pismem z 7 października 2021 r., znak SOŚ.6220.6.1.2021.AŚwi, zawiadomiono strony o wszczęciu postępowania administracyjnego. Zawiadomienie o wszczęciu postępowania zostało podane do publicznej wiadomości poprzez zamieszczenie na stronie internetowej Urzędu Miasta i Gminy Szlichtyngowa, w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Miasta i Gminy Szlichtyngowa oraz na tablicy ogłoszeń tut. Urzędu. Jednocześnie poinformowano strony o możliwości wzięcia czynnego udziału na każdym etapie postępowania administracyjnego.

Planowana inwestycja należy do przedsięwzięć wymienionych w § 2 ust. 1 pkt 41 oraz § 2 ust. 1 pkt 1 lit. b rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 roku w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2022 r., poz. 1027 ze zm.), zatem ocena jej oddziaływania na środowisko jest wymagana obligatoryjnie. Stąd też do wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dołączono raport
o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko.

W ramach przedmiotowego przedsięwzięcia, planowana inwestycja będzie nową inwestycją na terenie dz. o nr. ewid. 249/7 w mieście Szlichtyngowa, gmina Szlichtyngowa, powiat wschowski, województwo lubuskie. Obecnie na przedmiotowym terenie znajduje się nieczynna stacja paliw.

Planowane przedsięwzięcie będzie polegać na:

  • demontażu oraz posprzątaniu pozostałości po budynku socjalnym,
  • usunięciu zbiorników po paliwach ( 2 zbiorniki o poj. 16,5 m3),
  • przebudowie lub rozbiórce istniejącego budynku magazynowego i budowie nowego budynku produkcyjno-magazynowego,
  • utwardzeniu terenu dróg wewnętrznych oraz parkingu wraz z wykonaniem systemu odprowadzania wód opadowych i roztopowych do zbiornika bezodpływowego,
  • zamontowaniu wagi najazdowej,
  • posadowieniu oraz uruchomieniu linii do produkcji koagulantu żelazowego,
  • umieszczeniu kontenera socjalno - biurowego oraz remont budynku magazynowego.

 

Według Raportu przedsięwzięcia przedstawionego przez wnioskodawcę, profilem działalności planowanego zakładu będzie produkcja chemii technologicznej – koagulantu żelazowego z uwzględnieniem możliwości wykorzystania odpadów jako surowce w procesie produkcyjnym.

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko przedsięwzięcie to kwalifikuje się do przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko. Planowane przedsięwzięcie zostało wymienione w:

  • 2 ust. 1 pkt. 1) ppkt b) instalacje do wyrobu substancji przy zastosowaniu procesów chemicznych służące do wytwarzania podstawowych produktów
    lub półproduktów chemii nieorganicznej,
  • 2 ust. 1 pkt. 41) instalacje do przetwarzania w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 21 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2019 r. poz. 701, 730, 1403 i 1579) odpadów niebezpiecznych, w tym składowiska odpadów niebezpiecznych oraz miejsca retencji powierzchniowej odpadów niebezpiecznych.

Działając na podstawie art. 77 ust 1 pkt 1, 2, 3 i 4 ustawy OOŚ, Burmistrz Miasta i Gminy Szlichtyngowa pismem z 25 października 2021r. znak SOŚ.6220.6.3.2021.AŚwi wystąpił do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Gorzowie Wlkp. oraz pismem z 25 października 2021r. znak SOŚ.6220.6.4.2021.AŚwi do Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej we Wrocławiu PGW Wody Polskie o uzgodnienie warunków realizacji przedsięwzięcia. Ponadto, pismem z 25 października 2021r. znak SOŚ.6220.6.5.2021.AŚwi zwrócono się do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Nowej Soli oraz pismem z 25 października 2021r. znak SOŚ.6220.6.6.2021.AŚwi do Marszałka Województwa Lubuskiego, o uzyskanie opinii w przedmiotowej sprawie.

Pismem z dnia 25 listopada 2021 r. znak SOŚ.6220.6.8.2021.AŚwi Burmistrz Miasta i Gminy Szlichtyngowa na wniosek z dnia 3 października 2021 r. postanowił dopuścić Fundację Ochrony Środowiska Naturalnego Grand Agro, ul. Sportowa 30B, 05-100 Nowy Dwór Mazowiecki do udziału na prawach strony w postępowaniu administracyjnym w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji przedsięwzięcia.

Pismem z dnia 24 listopada 2021 r., znak: SOŚ.6220.6.13.AŚwi, Burmistrz Miasta i Gminy Szlichtyngowa zawiadomił strony postępowania o przedłużeniu terminu załatwienia sprawy ze względu na konieczność zgromadzenia w aktach sprawy dokumentacji, o której mowa w art. 77 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 2373 ze zm.), tj. uzgodnień warunków realizacji przedsięwzięcia z Regionalnym Dyrektorem Ochrony Środowiska w Gorzowie Wlkp. oraz Dyrektorem Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej
we Wrocławiu Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie, a także uzyskania opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Nowej Soli oraz Marszałka Województwa Lubuskiego, a także konieczność przeprowadzenia procedury, o której mowa w art. 33 ust 1 oraz art. 79 ust 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz
o ocenach oddziaływania na środowisko, tj. zapewnienie udziału społeczeństwu w postępowaniu w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia.

Zawiadomienie o przedłużeniu terminu załatwienia sprawy zostało podane do publicznej wiadomości poprzez zamieszczenie na stronie internetowej Urzędu Miasta i Gminy Szlichtyngowa, Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Miasta i Gminy Szlichtyngowa, na tablicy ogłoszeń tut. Urzędu.

Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Gorzowie Wlkp., pismem z dnia 11 stycznia 2022 r. (wpływ do tut. Urzędu 11 stycznia 2022 r.), znak: WZŚ.4221.182.2021.KS zwrócił się do Burmistrza Miasta i Gminy Szlichtyngowa
jako organu prowadzącego postępowanie w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, z wnioskiem o poinformowanie stron, że zajęcie stanowiska w sprawie nastąpi do dnia 10 lutego 2022 r.

Dnia 7 stycznia 2022 r. do tut. Urzędu wpłynęło pismo mieszkańców Gminy Szlichtyngowa stanowiące sprzeciw dla planowanej inwestycji, podpisane przez 185 osób. Następnie dnia 28 stycznia r. wpłynął kolejny protest przeciw inwestycji mieszkańców miejscowości Szlichtyngowa, podpisany przez 104 mieszkańców oraz kolejny sprzeciw mieszkańców wpłynął 23 marca 2022 r. podpisany przez 70 mieszkańców.

Z przesłanych pism wynika, że mieszkańcy:

- nie wyrażają zgody na budowę Zakładu produkcji chemii technologicznej – koagulantu żelazowego, na działce nr 249/7 m. Szlichtyngowa;

- planowana inwestycja, w której głównym komponentem produkcyjnym będą odpady niebezpieczne – kwas chlorowodorowy, sole i roztwory, roztwory i kwasy – kwas siarkowy, kwas solny, perhydrol, chlorki żelaza, pyły żelaza oraz inne odpady
niż niebezpieczne będą stwarzały zagrożenie dla zdrowia i życia mieszkańców
oraz środowiska przyrodniczego;

- niepokój budzi położenie inwestycji, która jest pomiędzy dwoma osiedlami domków jednorodzinnych w zabudowie miasta Szlichtyngowa;

- obawa, że inwestycja jest kwalifikowana jako zakład o zwiększonym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej z uwagi na możliwość magazynowania
na terenie zakładu substancji niebezpiecznych:

- poprosili o zmianę zapisu MPZP dla wskazanej działki ograniczającej prowadzenia działalności związanej z wykorzystaniem odpadów.

W związku z toczącym się postępowaniem administracyjnym o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn. „Budowa zakładu produkcji chemii technologicznej – koagulantu żelazowego, na działce o nr ewid.: 249/7 w obręb Szlichtyngowa, miasto Szlichtyngowa” na sesji dnia 3 lutego 2022 r., Rada Miejska Szlichtyngowa podjęła Stanowisko nr 1/2022 w sprawie zakładu produkcji chemii technologicznej – koagulantu żelazowego, zgłaszając swoje obawy i jednogłośny sprzeciw.

Marszałek Województwa Lubuskiego po uzupełnieniach złożonych przez inwestorów na wezwanie z 9 listopada 2021 r., pismem z 14 stycznia 2022 r., znak DŚ.II.7222.2.23.2021, zaopiniował pozytywnie warunki realizacji przedsięwzięcia i wskazał konieczność określenia warunków w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

Dnia 22 lutego 2022 r. do tutejszego Urzędu wpłynęło zawiadomienie Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej we Wrocławiu Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie, iż ze względu na skomplikowany charakter i konieczność dokonania wnikliwej analizy całości materiału dowodowego w sprawie, postanowienie zostanie wydane
do 31 marca 2022 r.

Dnia 15 marca 2022 r. o godz. 18.00 w Świetlicy Miejskiej w Szlichtyngowej, po wcześniejszym powiadomieniu inwestora i mieszkańców, odbyło się spotkanie informacyjne w sprawie planowanego przedsięwzięcia. W trakcie spotkania mieszkańcy jednogłośnie po raz kolejny wyrazili swój sprzeciw dla planowanej inwestycji. Żadne z przedstawianych przez inwestora i jego przedstawicieli argumenty nie spotkały się z akceptacją mieszkańców, którzy przedstawiali również swoje kontrargumenty.

Regionalny Dyrektor Zarządu Gospodarki Wodnej we Wrocławiu Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie postanowieniem z 31 marca 2022 r., nr WR.RZŚ.4360.88.2021.AK uzgodnił realizację przedsięwzięcia w wariancie wnioskowanym przez inwestorów i określił warunki.

W toku postępowania pismem z 16 maja 2022 r, znak SOŚ.6220.6.13.1.2021.AJur, Burmistrz Miasta i Gminy Szlichtyngowa zawiadomił strony postępowania o przedłużeniu terminu załatwienia sprawy do 30 czerwca 2022 r., podając jako przyczynę konieczność zgromadzenia w aktach sprawy dokumentacji, o której mowa w art. 77 ust. 1 pkt 1, 2, 3 i 4 ustawy OOŚ, tj. uzgodnień warunków realizacji przedsięwzięcia z Regionalnym Dyrektorem Ochrony Środowiska w Gorzowie Wlkp. oraz Dyrektorem Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej we Wrocławiu Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie, a także uzyskania opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Nowej Soli oraz Marszałka Województwa Lubuskiego.
Zawiadomienie o przedłużeniu postępowania zostało podane do publicznej wiadomości poprzez zamieszczenie na stronie internetowej Urzędu Miasta i Gminy Szlichtyngowa, w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Miasta i Gminy Szlichtyngowa, na tablicy ogłoszeń tut. Urzędu.

Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Gorzowie Wlkp. po uzupełnieniach złożonych przez inwestorów na wezwanie z 26 listopada 2021 r. oraz z 5 stycznia 2022 r., pismem z 20 maja 2022 r., nr WZŚ.4221.182.2021.KS, postanowieniem uzgodnił realizację przedsięwzięcia w wariancie wnioskowanym przez inwestorów i określił warunki.

Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Nowej Soli po uzupełnieniach złożonych przez inwestorów na wezwanie z 4 lutego 2022 r. oraz z 15 lutego 2022 r., pismem z 20 czerwca 2022 r., nr NZ.9022.5.3.2022, zaopiniował pozytywnie warunki realizacji przedsięwzięcia i wskazał konieczność nałożenia określonych warunków.

W toku postępowania pismem z 30 czerwca 2022 r, znak SOŚ.6220.6.20.2021.AJur, Burmistrz Miasta i Gminy Szlichtyngowa zawiadomił strony postępowania o przedłużeniu terminu załatwienia sprawy do 29 lipca 2022 r., podając jako przyczynę konieczność zapewnienia wszystkim stronom postępowania udziału w każdym stadium postępowania, a przed wydaniem decyzji umożliwienie im wypowiedzenie się co do zebranych dowodów i materiałów oraz zgłoszonych żądań zgodnie z art. 10 §1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks Postepowania Administracyjnego (t. j. Dz.U. z 2021 r. poz. 735 ze zm.).
Zawiadomienie o przedłużeniu postępowania zostało podane do publicznej wiadomości poprzez zamieszczenie na stronie internetowej Urzędu Miasta i Gminy Szlichtyngowa, w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Miasta i Gminy Szlichtyngowa, na tablicy ogłoszeń tut. Urzędu.

Na terenie planowanego przedsięwzięcia obowiązuje miejscowy plan zagospodarowana przestrzennego. Zgodnie z uchwałą nr XII/116/99 Rady Gminy i Miasta Szlichtyngowa z dnia 30 grudnia 1999 r., w sprawie zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Gminy i Miasta Szlichtyngowa z dnia 14 grudnia 1992 r., ogłoszoną w Dzienniku Urzędowym Województwa Leszczyńskiego nr 12/93, w części dotyczącej miasta Szlichtyngowa i wsi Górczyna, działka oznaczona nr 249/7 położona w obrębie Szlichtyngowa, jedn. ewid. Szlichtyngowa położona jest na terenie oznaczonym symbolem PP1 – teren działalności produkcyjnej i przetwórczej. Mając
na uwadze położenie oraz plan zagospodarowania przestrzennego Gminy i Miasta Szlichtyngowa, wg. § 6 pkt. 6, funkcja podstawowa obszaru PP1 to produkcja, przetwórstwo i rzemiosło, natomiast według Raportu przedsięwzięcia przedstawionego przez wnioskodawcę, profilem działalności planowanego zakładu będzie przetwarzanie odpadów. W związku z tym plan zagospodarowania przestrzennego nie dopuszcza przetwarzania odpadów. 
Również Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Gorzowie Wlkp. po uzupełnieniu ponownie wezwał do uzupełnienia Inwestora pismem z dnia 8 lutego 2022 r., znak: WZŚ.4221.182.2021.KS pkt. 6 „ Ponieważ przedsięwzięcie polega na przetwarzaniu odpadów w tym odpadów niebezpiecznych, tym bardziej, że Inwestor deklaruje, iż do produkcji w 80% wykorzystywane będą odpady”.

Analizując dalsze zapisy miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego przyjętego Uchwałą nr XII/116/99 Rady Gminy i Miasta Szlichtyngowa z dnia 30 grudnia 1999 r., w sprawie zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Gminy i Miasta Szlichtyngowa, uchwalonego uchwałą nr VII/49/92 Rady Gminy i Miasta Szlichtyngowa z dnia 14 grudnia 1992 r., ogłoszona w Dzienniku Urzędowym Województwa Leszczyńskiego nr 12/93, w części dotyczącej miasta Szlichtyngowa i wsi Górczyna, stwierdzić należy że zgodnie z rozdz. 2 § 3 pkt. 4 „Obowiązek przestrzegania zasady, że uciążliwość wykonywanej działalności gospodarczej musi być ograniczona
do granic własności, na której jest wykonywana”.
 Brak wskazania w raporcie, że negatywne oddziaływanie ogranicza się jedynie w działce. Nie daje to pewności, że oddziaływanie planowanego obiektu na jakość powietrza w rejonie miejscowości Szlichtyngowa nie będzie miało znaczącego negatywnego wpływu na zdrowie i jakość życia lokalnej społeczności.

W przedłożonym przez inwestora raporcie tabela 20 ładunki emisji ze spalania paliw, str. 30 przedstawione zostały wielkości w zakresie uciążliwości emisji ze spalania paliw pochodzącej z planowanych budynków tylko w zakresie teoretycznym. Oddziaływanie uciążliwości emisji ze spalania paliw dla przedsięwzięcia wykracza poza granice działki, na której planowana jest inwestycja. Według raportu załącznika nr 2 zakres maksymalnych stężeń emisji dla dwutlenku siarki, pyłu zawieszonego, ołowiu, tlenku azotu, chlorowodoru, benzo/a/pirenu, węglowodorów aromatycznych, węglowodorów alifatycznych, tlenku węgla oraz dwutlenku siarki, wykracza poza obszar działki, co jest sprzeczne z zapisami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.

Z kolei rozdz. 2 § 3 pkt.5 miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego przyjętego Uchwałą nr XII/116/99 Rady Gminy i Miasta Szlichtyngowa z dnia 30 grudnia 1999 r., w sprawie zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Gminy i Miasta Szlichtyngowa, uchwalonego uchwałą nr VII/49/92 Rady Gminy i Miasta Szlichtyngowa z dnia 14 grudnia 1992 r., ogłoszona w Dzienniku Urzędowym Województwa Leszczyńskiego nr 12/93, w części dotyczącej miasta Szlichtyngowa i wsi Górczyna „zakaz lokalizacji inwestycji, które mogą być szkodliwe dla zdrowia ludzi”.
Rozważając kwestie oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na środowisko i zdrowie ludzi należy mieć na uwadze zasadę przezorności - zasada prawa unijnego (art. 191 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej TFUN), która jako tzw. ogólna zasada powinna być uwzględniana przy interpretacji wszystkich przepisów ochrony środowiska oraz przy podejmowaniu decyzji w sprawach administracyjnych związanych z ochroną środowiska. Zasada ta wymaga, aby wszelkie prawdopodobieństwo wystąpienia negatywnych skutków traktować, jak pewność ich wystąpienia. Kierując się zasadą przezorności na płaszczyźnie ocen środowiskowych należy przyjąć, że działania których skutki

są nie pewne, wątpliwe lub ryzykowne należy uznać za znaczące. Organ uznał, iż realizacja inwestycji w sposób znaczący wpłynie na jakość i komfort życia ludzi w otoczeniu planowanego obiektu. Burmistrz Miasta i Gminy Szlichtyngowa kieruje się także zasadą przezorności nakazującą traktować wszelkie prawdopodobieństwa wystąpienia negatywnych skutków tak, jak wysokie prawdopodobieństwo ich wystąpienia. Na podstawie Raportu oddziaływania na środowisko nie można wykluczyć, że planowane przedsięwzięcie będzie negatywnie oddziaływać na zdrowie okolicznych mieszkańców. Na organie zaś, wbrew przekonaniu inwestora, spoczywa obowiązek weryfikacji ustaleń sporządzonego Raportu
w zakresie oddziaływania higienicznego i zdrowotnego na środowisko. Raport jest dokumentem, który podlega ocenie, a sporządzenie go nie zwalnia organu uzgadniającego od czynienia własnych ustaleń zmierzających do weryfikacji przedstawionych danych (por. wyrok WSA w Warszawie z dnia 13 kwietnia 2007 roku, sygn. akt IV SA/Wa 2206/06). Ponadto należy zwrócić uwagę, ze planowane przedsięwzięcie obejmuje m.in. :

  • demontaż oraz posprzątanie pozostałości po budynku socjalnym,
  • usunięcie zbiorników po paliwach ( 2 zbiorniki o poj. 16,5 m3),
  • przebudowie lub rozbiórce istniejącego budynku magazynowego i budowie nowego budynku produkcyjno-magazynowego,

a jak wynika z decyzji nr 73/2022 Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego z dnia 22 lipca 2022 r., znak: PINB.5160.20.2022.11.PP nakazującej zaniechać roboty rozbiórkowe prowadzone na terenie działki nr ewid. 249/7 w Szlichtyngowej przy ul. Przemysłowej, na terenie działki w miesiącach od listopada 2021 r. do kwietnia 2022 r. przeprowadzono prace polegające na rozbiórce obiektów, wydołowania i czyszczenia zbiornika na paliwo
oraz demontażu oraz usunięcia wyrobów zawierających azbest. Organ stoi na stanowisku, że w zakres inwestycji opracowany w raporcie jest niezgodny ze stanem faktycznym zagospodarowania działki nr 249/7 po dokonanych pracach opisanych w przywołanej decyzji 73/2022 Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego.

Biorąc powyższe pod uwagę, orzeczono jak w sentencji.

Decyzja zostaje podana do publicznej wiadomości poprzez zamieszczenie na stronie internetowej Urzędu Miasta i Gminy Szlichtyngowa, Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Miasta i Gminy Szlichtyngowa, na tablicy ogłoszeń tut. Urzędu.

POUCZENIE

Od niniejszej decyzji służy odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Zielonej Górze, za pośrednictwem Burmistrza Miasta i Gminy Szlichtyngowa w terminie 14 dni od daty jej doręczenia. Przed upływem terminu do wniesienia odwołania decyzja nie podlega wykonaniu, wniesienie odwołania w terminie wstrzymuje jej wykonanie.

z up. Burmistrza

/-/ Błażej Rajman
Zastępca Burmistrza

Załącznik:

1. Decyzja z dnia 29.07.2022 r.